مفاهيم صنعت گردشگري در مورد طبيعت با مسافرت، ارتباط نزديکي دارد. از زمان آغاز تمدن بشري، اين موضوع پديده اي انساني بوده است. گردشگري در طبيعت، عاملي حساس در زنده ماندن انسان، کشف طبيعت و شناخت ناشناخته هاست. در اوايل دوران زندگي بشر، انسان ها به عنوان قبايل ابتدايي در جستجوي شکار و غذا به مسافرت رفتند. بعدها، با توسعه فعاليت هاي کشاورزي و يک جانشيني، مکان ها و پايگاهي ايجاد شد که خود مقصدي براي مسافران گرديد. سپس جنبش انقلاب صنعتي باعث شد تا مقصد هاي مختلفي را براي سفر و گردشگري مطرح کنند. پس از آن شيوه مسافرت تغيير پيدا کرد و آسان تر و ايمن تر شد.




انواع مختلف گردشگري


گردشگري و خدمات اين صنعت را براي کساني که قصد تحصيل در اين زمينه و يا کار در اين زمينه دارند تعريف مي نماييم.  صنعت گردشگري، نوعي صنعت خدماتي است که ترکيبي از بخش هاي اقتصادي مختلف است که به ارائه خدماتي هم چون مسکن و اقامت، غذا، نوشيدني، حمل و نقل و خدمات تفريحي مي پدازد و با صنعت توزيع و خدمات فروش اجناس و خدمات همکاري مي کند. صنعت گردشگري در کنار اصطلاحاتي همانند بهره وري، درآمدزايي و اشتغال، رشد اقتصادي، توسعه اجتماعي، و غيره استفاده مي شود. اما هيچ کالايي مانند ديگر توليدات صنعتي توليد نمي کند که بتوانيد آن را خريده و با خود به خانه تان منتقل کنيد.


از اين رو، گردشگري يک صنعت مهمان نوازي و يک پل بين مردم مختلف دنياست. صنعت گردشگري بيشترين استفاده را از مردم به نسبت ديگر صنايع دارد و سهم ارزشمندي را در اقتصاد جهان از آن خود کرده است.




مفاهيم مختلف در صنعت گردشگري


اکوتوريسم (Eco-tourism): صنعت گردشگري که تاثير مينيماليستي و کمي بر محيط طبيعي شکننده داشته باشد و بر فراهم نمودن طبيعتي بر پايه تجربيات گوناگون تمرکز استوار است.


گردشگري اخلاقي (Ethical Tourism): از ديگر مفاهيم صنعت گردشگري است. مفهوم گردشگري در يک مقصد مشخص که به مسائل اخلاقي مي پردازد و برايش اهميت دارد. براي مثال بي عدالتي اجتماعي، حقوق بشر، رفاه حيوانات و يا محيط زيست از جمله نقاط توجه گردشگري اخلاقي است.


گردشگري محيط زيست (Environmental tourism): گردشگري که در محيط هاي طبيعي اتفاق مي افتد و تاکيد بر فهميدن و حفظ محيط طبيعي دارد.


ژئوتوريسم (Geotourism): مفهوم ديگري در بين مفاهيم صنعت گردشگري و توريسم است که ويژگي جغرافيايي يک مکان را مد نظر دارد. از محيط طبيعي گرفته تا ميراث تاريخي، زيبايي شناسي، فرهنگ و رفاه ساکنان آن را هم در بر مي گيرد. (بر پايه تعريف مجله نشنال جئوگرافيک)


گردشگري طبيعت (Nature Tourism): سفر مسئولانه به مناطق طبيعي، که محيط زيست را حفظ مي کند و رفاه مردم محلي را بهبود مي بخشد. (منبع: پارک تگزاس و حيات وحش)




گردشگري مبتني بر طبيعت (Nature-based tourism): اصطلاح گسترده اي که تمام تجارب مفاهيم صنعت گردشگري را در محيط هاي وحشي و طبيعي در بر مي گيرد. گردشگري مبتني بر طبيعت شامل تمام اشکال گردشگري است که از محيط هاي طبيعي نسبتا دست نخورده با جاذبه هاي مختلف و محيط هاي اوليه، تشکيل شده است. اين مفهوم از صنعت گردشگري مي تواند شامل فعاليت هاي فکري، هيجاني و غيرمخربي باشد که به نوبه خود مي تواند شامل اکوتوريسم و گردشگري حفاظتي (conservation tourism) نيز بشود.


گردشگري فقر زدا (Pro-poor Tourism): گردشگري که نتيجه آن افزايش سود خالص براي مردم فقير در يک مقصد گردشگري است.


گردشگري مسئولانه (Responsible Tourism): گردشگري که منافع جوامع محلي را به حداکثر ظرفيت آن برساند؛ عوام منفي اجتماعي يا محيطي را به حداقل برساند و به مردم محلي کمک کند تا فرهنگ هاي شکننده و زيستگاه ها و گونه ها را حفظ نمايند.


گردشگري پايدار (Sustainable Tourism): گردشگري که تاثيرات اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي کامل و جامعي براي زمان حال و آينده خود به همراه داشته باشد. به نيازهاي بازديدکنندگان، صنعت هاي مختلف، محيط زيست و جوامع ميزبان نيز رسيدگي مي کند. البته کساني که در رشته گردشگري و جهانگردي تحصيل مي کنند، در منابع مختلف تعريف متفاوتي را براي اين نوع مفهوم صنعت گردشگري پيدا خواهند کرد. هر چند که مجموع مفاهيم هر يک از اين تعاريف، يکسان است.


گردشگري حيات وحش (Wildlife tourism): از ديگر مفاهيم صنعت گردشگري است که ارتباط نزديکي با حيات وحش و طبيعت را فراهم مي کند.


ادامه دارد


 








مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Kurt پگاه آهنگ مرجع دانلود رایگان~RighDownload بلوک لیراوی دشت دکتر نادر حشمتی جراح زنان وزایمان مرکز تخصصي آموزش سئو ، وردپرس و ديجيتال مارکتينگ بصورت رايگان و اکسیر پرگاس لیبل تهویه مطبوع-اگزاست فن-یونیت هیتر